יום רביעי, 11 בינואר 2017

לאכול קרואסון ולהישאר רזים

האם ניתן לאכול מידי פעם קרואסון או מזון אחר המוגדר שמן או מכיל יותר סוכר ולרדת במשקל? אם עושים את זה נכון, התשובה היא כן!

בזמן תהליך ירידה במשקל ובזמן השמירה על המשקל החדש, לעיתים אנחנו נמנעים לחלוטין ממזונות שאנחנו יודעים שהם משמינים, מתוקים מידי או לא בריאים... אנחנו בוחרים במזונות "מרזים" ובריאים ולא סוטים אף פעם. התוצאה של הבחירה בדרך מוחלטת עלולה להוביל לשבירה ולעלייה במשקל בחזרה את מה שירדנו ואף יותר. לדעתי מומלץ לבחור בדרך ביניים של 90% מהזמן לאכול "לפי הספר" ו- 10% מהזמן אפשר לחרוג מעט, לשלב מזון אחר "שאינו בריא" ואולי קצת יותר משמין או מכיל יותר סוכר.
מה שיקבע אם נעלה במשקל או נשמור על המשקל מושפע לא רק מסוג האוכל בו אנחנו בוחרים אלא גם מהתדירות בה אנחנו אוכלים אותו? מאיך אנחנו אוכלים אותו? האם הוא משביע אותנו? מה אנחנו אוכלים ביחד איתו ומה סך הקלוריות היומי שאכלנו באותו היום?. ניתן בהחלט לשלב מידי פעם מזון שמכיל יותר סוכר או שומן בתנאי שזה נעשה מתוך מודעות, בחירה ושיקול דעת. בעיקרון, הגוף מסוגל לאזן את עצמו ולתקן טעויות אכילה בתנאי שנקשיב לו ונפעל מתוך חשיבה ומודעות.

איך נשפר את המודעות וההקשבה לעצמנו?

התשובה: מודעות והקשבה לעצמנו – טכניקה שחשוב לתרגל וליישם והיא כוללת:

1.     הקשבה לרעב אמיתי ואכילה בהתאם. כשמתעורר רעב בין הארוחות לוודא קודם כל שזה איננו צמא על ידי שתיית כוס מים. יש לנו נטייה לאכול כשאנחנו צמאים מאחר ואנחנו לא תמיד מזהים צמא.
2.     לבדוק לפני שאנחנו מתחילים לאכול כמה אנחנו רעבים ולהגדיר בין 1-10. הידיעה של מצב הרעב מרמזת על כמות האוכל לה אנחנו זקוקים באותו רגע. לאכול כמות כזו שבסוף הארוחה לא נהיה מפוצצים.
3.     השהייה...בזמן הארוחה לעצור...להניח את הסכו"ם או לשתות כוס מים ולבדוק אם אנחנו שבעים וניתן להשאיר את הנותר בצלחת.
4.     לאכול בישיבה ליד שולחן ולשים לב לארוחה בצלחת...רק לאכול ולא להיות מוסח. אכילה בעמידה או על הדרך תוך התעסקות בדברים אחרים גורמת לנו לא לשים לב ולשכוח שאכלנו ואז אנחנו מרגישים רעבים ואוכלים יותר ממה שצריך.
5.     לאכול לאט ולעכל כמו שצריך. זיהוי יותר טעמים באוכל עוזר לתחושת השובע. מנגנון השובע פועל לאחר 20 דקות. אם נאכל לאט נסיים את הארוחה שבעים יותר.
6.     להקשיב למתי הגוף מבקש מתוק, פרי או ארוחה מלאה.

מה יקרה אם לא נשלב בתפריט אוכל שאנחנו אוהבים ולעיתים פחות בריא?
הטעם וההנאה מהאוכל משפיעים על כמות המזון ועל המשקל שלנו. ארוחה טעימה מספקת ומרגיעה. אם בחרנו לאורך זמן בתפריט הכולל רק אוכל בריא ומרזה, רוב הסיכויים שנישבר בשלב כל שהוא. אוכל שהוא פחות טעים אבל "רזה ובריא יותר" וויתור על אוכל מעט בריא פחות לחלוטין יביא לתוצאה של צורך בפיצויי ושליטה מופחתת עד כדי שבירת הדיאטה. לכן, לדעתי מומלץ להיות "בסדר" ב- 90% מהזמן ולהשאיר גם מקום לאכילת קרואסון, חצי מנת פלאפל או אוכל אחר המכיל יותר שומן או סוכר פעם במספר ימים. אפשרות לנהל אורח חיים תזונתי מעט חופשי יותר מאפשרת לשמור על אכילה בריאה ומשקל תקין לאורך זמן ולתמיד.

איך נשלב מזון יותר שמן או מתוק בתפריט הקבוע שלנו?
פשוט מאד, נחליט איזו ארוחה אנחנו מחליפים (בוקר, ערב או צהריים) ונוותר עליה בתמורה לבחירה אחרת או נצמצם את התפריט היומי במעט על מנת שנוכל לאכול יותר קלוריות בארוחת ערב או צהרים. גם אם ההחלפה החד פעמית תהייה יותר קלוריות מהארוחה הרגילה, אל דאגה, זו לא סיבה לעלייה או אי ירידה במשקל. זה במסגרת החריגה של 10% מהזמן. חשוב לשמור על התפריט הקבוע 90% מהזמן!!

דוגמא לבחירות היכולות לשמש כארוחת בוקר, ערב או צהרים?
במידת הצורך מומלץ להוסיף לכל בחירה סלט ירקות גדול עם מלח, לימון ומעט שמן זית. בורקס קטן - 250 קלוריות, משולש פיצה אחד ממוצע - 400 קלוריות, חצי מנה פיתה עם שווארמה (ללא חומוס)– 300 קלוריות, חצי מנת פלאפל (ללא חומוס) עם מעט טחינה וסלט כרוב –כ- 350 קלוריות, גבינית אחת – 290 קלוריות, קרואסון קטן -  300 קלוריות, מאפה פילו תפוחים/גבינה - 220 קלוריות.

לסיכום, מומלץ לשמור על תהליך הירידה במשקל ועל המשקל החדש אליו הגענו בשיטת 90-10. 90% מהזמן לשמור לפי ההנחיות של תזונה בריאה ותפריט מתאים ו-10% מהזמן מותר קצת לחרוג.  ניתן ואפילו מומלץ לשלב מידי פעם מזון שמכיל יותר סוכר או שומן בתנאי שזה נעשה מתוך הקשבה לגוף, מודעות, בחירה ושיקול דעת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה